Veel camperaars kiezen er bewust voor om een camper te importeren vanuit het buitenland. Door een camper te importeren bespaart u namelijk al snel enkele duizenden euro's op de aanschafprijs. Campers worden voornamelijk geïmporteerd vanuit Duitsland en België.
Waarom een camper importeren?
Dat er vele voordelen zitten aan een camper importeren uit het buitenland blijkt wel uit het feit dat een groot deel van campers op de Nederlandse markt geïmporteerd is.
Doordat de campermarkt in andere landen doorgaans groter is dan in Nederland, heeft u vanzelfsprekend ook meer keus in het aanbod. Waar u in Nederland problemen kunt ondervinden in uw zoektocht naar de ideale camper, heeft u doorgaans meer keus wat betreft merk, model en indeling in bijvoorbeeld Duitsland of België.
Ook is een camper in Nederland doorgaans een stuk duurder dan een camper van hetzelfde merk en model uit bijvoorbeeld Duitsland of België. Ondanks dat u BPM dient te betalen en er andere bijkomende kosten zijn voor het importeren, scheelt het vaak alsnog enkele duizenden euro's. Met name bij gebruikte campers is het interessant om te importeren. Immers hoe ouder de camper, hoe minder BPM u dient te betalen. Echter ook bij jonge campers en zelfs nieuwe campers kunnen er aanzienlijke verschillen optreden in prijs in vergelijk met het aanbod in Nederland.
Waar vindt u een voordelige camper?
De zoektocht naar een camper begint vaak op internet. Via verschillende websites worden nieuwe en gebruikte campers te koop aangeboden en kunt u zich goed oriënteren. U krijgt via dergelijke websites een goed beeld van het aanbod en de vraagprijs van campers.
Indien u overweegt een camper te importeren vanuit Duitsland kunt u zich via de website Mobile.de oriënteren op het aanbod van Duitse campers. Hier vindt u van alle Europese websites veruit het grootste aanbod. Daarnaast zijn er ook nog andere websites waar u te koop aangeboden campers in Duitsland en België kunt vinden.
Verkoopsites campers Duitsland
Verkoopsites campers België
Kijken en kopen van een camper in het buitenland
Nadat u een camper heeft gevonden kunt u een afspraak maken met de verkoper om de camper te bezichtigen. Controleer daarbij goed of de papieren en onderhoudshistorie in orde zijn. Tevens is het raadzaam om een aankoopkeuring ter plaatse te laten doen om er zeker van te zijn dat de camper niet alleen optisch, maar ook technisch in uitstekende staat is.
Indien u een camper gaat kopen kunt u aankooptips, gratis koopcontract en een gratis checklist camper kopen downloaden vanaf de website van Camperverzekerd.
Uw camper naar Nederland rijden
Nadat u de camper heeft betaald wilt u uiteraard zo snel mogelijk met de camper naar Nederland. Voordat u met de camper naar Nederland kunt rijden dient u een aantal zaken te regelen:
- Vrijstelling aanvragen voor BPM en motorrijtuigenbelasting bij kortstondig gebruik;
- Voor de rit naar Nederland dient u in het buitenland een exportkenteken te regelen;
- Uw camper dient verzekerd te zijn.
Vrijstelling aanvragen voor BPM en motorrijtuigenbelasting bij kortstondig gebruik
Om problemen met de belastingdienst te voorkomen bij controle onderweg dient u een tijdelijke vrijstelling aan te vragen voor BPM en motorrijtuigenbelasting. U bent immers belastingplichtig zodra u als Nederlands ingezetene met een motorrijtuig waarvan u eigenaar bent over de Nederlandse wegen rijdt. Met deze vrijstelling kunt u maximaal 2 weken in Nederland rijden met een aan u ter beschikking gesteld motorrijtuig met een buitenlands (export)kenteken.
Vraag deze vrijstelling aan vóórdat u met de camper met buitenlands (export)kenteken de openbare weg in Nederland opgaat.
Exportkenteken in het buitenland aanvragen
Het export kenteken zult u moeten aanvragen in het land waar u de camper heeft gekocht. In Duitsland kunt u een exportkenteken (Ausfuhrkennzeichen) kopen bij een Strassenverkehrsamt en in België kunt u een exportkenteken (Exportplaat X) kopen bij een "DIV kantoor".
Op een Duits exportkenteken bevindt zich aan de rechterkant een rode streep met daarin de datum tot wanneer het exportkenteken geldig is. Het bovenste getal geeft de dag aan, het middelste getal de maand en onderaan staat het jaartal.
Aansprakelijkheidsverzekering op een exportkenteken
Bij een exportkenteken zit doorgaans een verzekering inbegrepen. Indien er nog geen verzekering bij het exportkenteken zit inbegrepen, dan dient u dit in het desbetreffende land te regelen. Deze verzekering biedt doorgaans slechts dekking voor het aansprakelijkheidsrisico. Alleen de schade welke u veroorzaakt aan derden wordt vergoed. Het is daarom zeer aan te bevelen om bij een Nederlandse verzekeraar een Casco dekking aan te vragen zodat u goed verzekerd de camper kunt gaan ophalen vanuit het buitenland.
Bij Camperverzekerd is het mogelijk om direct vanaf de rit vanuit het buitenland uw camper Volledig Casco te verzekeren op basis van het chassisnummer.
Uw camper Volledig Casco verzekeren op basis van het chassisnummer
Camperverzekerd kan uw camper direct na aankoop in het buitenland (zodra u eigenaar wordt) verzekeren op basis van het chassisnummer. Indien u dit wenst dan dienen wij tijdig de volgende gegevens van u te ontvangen:
- Chassisnummer van de camper;
- Eendagskenteken waarmee u naar de RDW keuring rijdt;
- De datum waarop u naar het RDW keuringsstation gaat.
Indien alle benodigde gegevens tijdig bij Camperverzekerd bekend zijn bent u als volgt verzekerd:
- Volledig Casco op basis van het chassisnummer voor de rit vanuit het buitenland naar uw woon- of stallingsadres in Nederland. Het WA risico (schade aan derden) wordt niet door ons verzekerd. U dient het WA risico mee te verzekeren op het exportkenteken welke u in het desbetreffende land dient te regelen;
- WA + Volledig Casco op basis van het eendagskenteken voor de rechtstreekse rit binnen Nederland naar het RDW keuringsstation en weer terug;
- Volledig Casco op basis van het chassisnummer gedurende de tijd dat uw camper stilstaat bij uw woon- of stallingsadres. U bent niet verzekerd als u tussentijds met de camper gaat rijden. Er is dan geen WA dekking.
Vanaf het moment dat u het definitieve Nederlandse kenteken aan ons doorgeeft kunt u volledig verzekerd met de camper gaan rijden. Het definitieve Nederlandse kenteken dient uiterlijk binnen 6 weken na ingangsdatum van de camperverzekering bij ons bekend te zijn. Houdt u hierbij rekening dat vanaf datum RDW keuring het circa twee weken duurt voordat u het kenteken ontvangt.
U kunt via onze website direct de camperverzekering aanvragen op basis van het chassisnummer.
Aanvragen van een Nederlands kenteken
Eenmaal in Nederland wilt u de camper natuurlijk zo spoedig mogelijk op Nederlands kenteken hebben. De registratie in Nederland gaat in twee stappen.
- De camper keuren en inschrijven bij het RDW (documenten en voertuig controle)
- De BPM aangifte (Indienen en betalen van de berekende BPM aan de Belastingdienst).
Camper keuren bij het RDW
Voor het keuren van uw camper dient u een afspraak te maken bij een van de 16 RDW keuringsstations.
Eendagskenteken aanvragen
Eenmaal een afspraak gemaakt is het zaak dat u een gratis eendagskenteken aanvraagt. Het eendagskenteken dient geldig te zijn op de dag waarmee u met de camper naar het RDW keuringsstation toe rijdt en weer terug. U dient het eendagskenteken door te geven aan uw Nederlandse verzekeraar zodat u met de camper voor de rit van en naar het RDW keuringsstation verzekerd bent voor het aansprakelijkheidsrisico (schade aan derden).
U dient zelf de kentekenplaten te maken van het eendagskenteken. U kunt hiervoor een stuk karton en viltstift gebruiken.
RDW keuringsstation
U dient het volgende mee te nemen naar het RDW keuringsstation:
- Uw camper
- Originele papieren (buitenlands kentekenbewijs)
- Legitimatiebewijs
Als de camper nog een geldige buitenlandse APK heeft, dan kunt u verzoeken of deze overgenomen kan worden. Zo niet, dan kunnen ze de camper op uw verzoek meteen APK keuren. Dit is niet verplicht en kunt u ook op een later moment ergens anders laten doen.
De RDW keurmeester controleert de papieren, de Europese typegoedkeuring, het chassisnummer en of de camper niet als gestolen geregistreerd staat. Voor een camper die al geregistreerd is in een ander EU-land en dus al over een typegoedkeuring beschikt kijkt de RDW niet naar de inrichting of technische staat.
Eenmaal goedgekeurd wordt het buitenlands kenteken ingenomen en krijgt u binnen enkele dagen per post een nieuw Nederlands kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) thuisgestuurd. Daarnaast stuurt de RDW u een werkdag later een brief met een volledige tenaamstellingscode. Deze code heeft u bijvoorbeeld nodig bij verkoop van de camper. Bewaar de tenaamstellingscode daarom goed.
Nederlandse kentekenplaten laten maken
Zodra u het Nederlands kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard) heeft ontvangen zullen de officiële Nederlandse kentekenplaten gemaakt moeten worden. U kunt dit laten doen bij een erkende kentekenplaatfabrikant bij u in de buurt. De kosten hiervan bedragen circa € 30,-.