Vanwege de huidige COVID-19 situatie komen er bij Camperverzekerd veel vragen binnen over geplande (camper)reizen naar het buitenland of reizen die reeds zijn aangevangen.
De meeste vragen hebben betrekking op de verzekeringsdekking aan de hand van het reisadvies (kleurcode) van het land. Op deze pagina vindt u een uitgebreide omschrijving van de verzekeringsdekkingen bij Camperverzekerd van de volgende verzekeringen;
- Camperverzekering
- Doorlopende reisverzekering + Europa pechhulp
- Garantie-annulering
Dekking op de Camperverzekering
Voor uw camperverzekering geldt dat er wel verzekeringsdekking is indien u reist in een land of gebied waarvoor een negatief reisadvies (code oranje of code rood) van kracht is. Toch adviseren wij u om niet naar een dergelijk land of gebied af te reizen.
Op uw camperverzekering is namelijk ook hulpverlening van kracht in geval van een ongeval. U moet dan denken aan het afslepen van uw camper naar een garage ter plaatse na een aanrijding en/of het repatriëren van uw camper en de inzittenden naar Nederland na een ongeval.
Als er in een land waarvoor een negatief reisadvies (code oranje of code rood) van kracht is geen hulpverlening en/of repatriëring geboden wordt als gevolg van coronamaatregelen dan kunt u wel gedekt zijn, maar krijgt u geen hulp, simpelweg omdat het niet beschikbaar is.
Bijvoorbeeld omdat de overheid in het betreffende land maatregelen neemt die uitvoering van bepaalde diensten bemoeilijkt of onmogelijk maakt. Deze onzekerheidsfactor is voor eigen risico indien het negatief reisadvies wordt genegeerd en kan niet verhaald worden op de verzekeraar. Wij adviseren u hiermee rekening te houden.
Dekking op de Doorlopende reisverzekering + Europa pechhulp
Het is goed om te weten dat uw doorlopende reisverzekering (inclusief eventuele annuleringsdekking) de kosten die ontstaan door het coronavirus in de meeste gevallen niet dekt. Dat geldt voor bijna alle verzekeraars. Het is dus veelal niet mogelijk om de kosten van het annuleren van uw reis of extra reis- of verblijfkosten via uw doorlopende reisverzekering terug te krijgen.
-
Ik ga binnenkort op reis naar een land waar een negatief reisadvies (code oranje of code rood) van kracht is. Biedt mijn doorlopende reisverzekering hiervoor dekking?
Nee. Indien u op reis gaat naar een gebied waar een negatief reisadvies (code oranje of code rood) geldt, biedt uw doorlopende reisverzekering + Europa pechhulp geen dekking. Dit geldt ook voor de aanvullende dekkingen op de reisverzekering. Doorkruist u (op weg naar uw eindbestemming) met de camper een land waar een negatief reisadvies (code oranje of code rood) geldt heeft u, voor het land wat u doorkruist waarvoor het negatief reisadvies geldt, ook geen verzekeringsdekking.
Houd altijd het actuele actueel reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.
-
Ik ben gevaccineerd. Biedt mijn doorlopende reisverzekering nu wel dekking in landen met een negatief reisadvies?
Nee. Ook als u gevaccineerd bent biedt uw doorlopende reisverzekering + Europa pechhulp geen dekking indien u op reis gaat naar een land of gebied waar een negatief reisadvies (code oranje of code rood) van kracht is. Dit geldt ook voor de aanvullende dekkingen op de reisverzekering. Doorkruist u (op weg naar uw eindbestemming) met de camper een land waar een negatief reisadvies geldt heeft u, voor het land wat u doorkruist waarvoor het negatief reisadvies geldt, ook geen verzekeringsdekking.
Houd altijd het actuele actueel reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.
-
Blijft mijn doorlopende reisverzekering geldig als ik door het coronavirus langer op reis ben dan gepland?
Duurt uw reis door onvoorziene vertraging, buiten uw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft uw doorlopende reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u naar huis kunt terugkeren.
-
Het reisadvies van mijn vakantieland is gedurende mijn vakantie gewijzigd naar een negatief reisadvies (code oranje of rood). Biedt mijn doorlopende reisverzekering nog dekking?
Uw doorlopende reisverzekering blijft van kracht als het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken gedurende uw vakantie het reisadvies heeft gewijzigd naar een negatief reisadvies. U dient echter wel op het eerst mogelijke moment terug te keren naar huis.
Wij adviseren ook de informatie vanuit de Nederlandse Ambassade gevestigd in uw vakantieland nauwlettend in de gaten te houden. Sommige Nederlandse Ambassades geven regelmatig updates en beantwoorden vragen via Facebook omtrent de huidige situatie in het betreffende land (bijv. de Ambassade in Marokko, Spanje, Portugal en Frankrijk).
Dekking op de Garantie-annulering
Heeft u aanvullend op uw doorlopende reisverzekering de module 'Garantie-annulering' meeverzekerd? U kunt dit controleren op uw polisblad van uw doorlopende reisverzekering of in uw digitale polismap in het polisoverzicht.
Hieronder vindt u een aantal veelgestelde vragen met betrekking tot het annuleren van een reis in relatie tot de annuleringsdekking (optionele dekking).
-
Voor mijn reisbestemming geldt een inreisverbod. Mijn vlucht is daarom geannuleerd. Is dit verzekert op mijn annuleringsdekking?
Nee, dit is helaas niet verzekerd. Wij adviseren u contact op te nemen met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij om te kijken wat u kunt doen.
-
Ik ben in het buitenland en mijn vlucht is geannuleerd door het inreisverbod. Wat moet ik doen?
Neem contact op met uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij om te kijken welke mogelijkheden er zijn om terug naar Nederland te kunnen reizen. Eventuele extra reis- en verblijfkosten zijn helaas niet verzekerd op uw doorlopende reisverzekering. Deze kosten kunt u in veel gevallen wel terugkrijgen via uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
-
Ik wil mijn reis annuleren in verband met het coronavirus. Wordt dit gedekt door mijn annuleringsverzekering?
Het annuleren van een reis wegens een virus is helaas geen geldige annuleringsreden en wordt niet vergoed.
Wilt u uw reis annuleren vanwege een (negatief) reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken? Ook een negatief reisadvies is geen reden op basis waarvan een annuleringsverzekering dekking biedt.
Neem altijd contact op met uw reisorganisatie. Soms is het mogelijk om een reis te annuleren, uit te stellen of om te boeken naar een andere bestemming.
-
Ik heb extra reis- en verblijfkosten, omdat ik door het coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Kan ik deze kosten terugkrijgen via mijn doorlopende reisverzekering?
Dit is helaas niet verzekerd. Extra reis- en verblijfkosten zijn alleen verzekerd als u of een medeverzekerde ernstig ziek wordt tijdens uw reis én we vooraf toestemming geven om deze extra kosten te maken.
Neemt u bij ernstige ziekte tijdens uw reis contact op met de alarmcentrale via telefoonnummer +31 (0)88 877 80 88.
-
Ik ben op reis en moet medische kosten maken door het coronavirus. Is dit verzekerd?
Hebt u geneeskundige kosten (optionele dekking) aanvullend meeverzekerd op uw doorlopende reisverzekering? Dan bent u verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van uw zorgverzekering.
Let op: uw zorgverzekering moet ook dekking te bieden in het land waar u op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit uw doorlopende reisverzekering gedaan.
Gaat u in quarantaine wegens ziekte tijdens uw reis of wordt u opgenomen in een ziekenhuis wegens ziekte en maakt u hierdoor (medische) kosten? Neemt u dan altijd direct contact op met de alarmcentrale.